Kutsu retkenvetäjien tieto- ja vinkkitilaisuuteen ma 30.10. klo 15.30 alkaen

Tilaisuus pidetään Helsingin työväenopistolla Helsinki salissa klo 16.00-18.00. Aloitamme kahvitarjoilulla klo 15.30. joten ole ajoissa paikalla. Tervetuloa mukaan keskustelemaan matkustamisesta ja kuuntelemaan esitystä, jonka pitää Ulla-Maija Rouhiainen, HuK, auktorisoitu opas, tietokirjailija ja matkailukouluttaja

Ilmoittautumiset heti sipsukoponen@hotmail.com  tai p. 0505649365 tai viimeistään kun kellot siirtyy talviaikaan.

Ryhmä on enemmän kuin kaksi henkilöä, jotka matkustavat samalla matkalla. Yleensä ryhmä kuitenkin määritellään suuremmaksi. Esim. 10 henkilöä saa jo hyödynnettyä ryhmäalennuksia. Miten suunnitellaan hyvä, mieleenpainuva ryhmämatka?

Valmismatka vai pakettimatka?  Matkaehdot ja peruutusehdot etc.

Matkanjohtaja, matkaopas ja ryhmänkerääjä, usein nämä sekoitetaan keskenään. Mitkä ovat kunkin velvollisuudet ja vastuut?

Ryhmämatkan hintaan vaikuttaa moni asia. Miten vertailet tarjouksia?

Tässä muutamia mielenkiintoisia aiheita tapaamisellemme.Lisää kuulet paikan päällä.

Lämpimästi tervetuloa!

Sirkka ”Sipsu” Koponen

Helsingin työväenopiston opistolaisyhdistys ry

Retkeilytoimikunnan sihteeri

Opistotreffit la 28.10. klo 13

Keväällä 2017 Helsingin työväenopiston nettikyselyssä opiskelijoilta kysyttiin kiinnostuksesta yhteissuunnitteluun ja ajatus sai innostuneen vastaanoton.

Tule keskustelemaan työväenopiston toiminnasta sekä suunnittelemaan tulevaisuuden opistoa yhdessä opiston henkilökunnan ja Opistolaisyhdistyksen kanssa.

Aika: la 28.10. klo 13–15

Paikka: Opistotalo, Helsinginkatu 26, 4. krs

Tarjolla on pientä purtavaa. Lämpimästi tervetuloa!

Toivomme ennakkoilmoittautumisia tarjoilujen vuoksi 14.10. mennessä osallisuushankkeen projektisuunnittelija Virpi Kallas, virpi.kallas@hel.fi tai puh. 040 334 1688.

Opiskelijan silmin: syksyn kurssi-ilmoittautumiset alkoivat

Ilmoittautuminen käsitöihin alkoi klo 11. Ensimmäinen oli tullut paikalle jo ennen ovien aukaisemista klo 7.30. Itse tulin paikalle 10.10 ja sai jonotusnumeron 11.

Ilmoittautumisen alkaessa oli käytössäni kolme kanavaa: olin paikalla, käytin puhelinta ja tietokonetta. Tietokoneelle omille sivuilleni olin tallentanut suosikit valmiiksi ja näpäytin niitä vuorollaan. Jo kello 11.01 ensimmäinen vaihtoehto oli jo täynnä, toinen onnistui ja olin hyväksytty, kolmanteen pääsin varalle. Puhelin oli varattu enkä päässyt sitä kanavaa käyttämällä perille. Tällä kerralla netti onnistui.

Edellisenä vuonna näistä kolmesta oli puhelin, jolla pääsin nopeimmin perille ja silloin ilmoittautuessa pääsin varalle.

Ensimmäinen ajatukseni oli: ”Ai, että olen onnellinen” koko syksyn saan oppia taas uusia asioita ja tutustua uusiin ihaniin ihmisiin.

Haagassa paikan päälle oli tullut 22 henkilöä ottamaan jonotusnumeron. Ystävällinen ja ammattitaitoinen henkilöstö oli purkanut jonon ripeästi. Sali oli tyhjä klo 11.20. Tämä siis keskiviikkon kädentaitoihin pyrkivistä.

Ilmoittautumisesta tunnelmoi opistolaisyhdistyksen aktiivi ja hallituksen varajäsen Merja Eklund.

Kurssi-ilmoittautuminen on yhä avoinna osoitteessa www.ilmonet.fi ja monella kurssilla on vielä tilaa.

La 29.4.2017 Yhdistyksen kevätkokous

Helsingin työväenopiston opistolaisyhdistys ry:n sääntömääräinen kevätkokous pidetään lauantaina 29.4.2017 kello 14.00 opistotalolla osoitteessa Helsinginkatu 26, 00530.

Kokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat, joihin kuuluu toiminta- ja tilinkertomuksen käsittely vuodelta 2016 sekä vastuuvapauden myöntäminen tilivelvollisille. Kokouksen jälkeen kuulemme mielellämme opiskelijoilta ideoita ja toiveita yhdistyksen toiminnan kehittämiseksi.

Tervetuloa kokoukseen!

Muistathan ottaa jäsenkorttisi mukaan.
Kokouskahvit tarjotaan Oppiskahviossa kokouksen jälkeen.

Matkakuulumisia: Tallinnan ”Työviksen” hyvä tulevaisuus

Kiiltävään kylttiin Estonia-puistotiellä peilautuu suomalaisille tuttu Viru-hotelli. Kyltin teksti ”Tallinna Rahvaülikool” kertoo laitoksen päätilan hyvästä sijannista ihan keskustassa. Hienossa ympäristössä on myös Rahvaülikoolin toinen opetuspaikka, vanhan kaupungin Vene-kadulla raatihuoneen  tuntumassa. Pohjoisen toimikunnan ryhmä tutustui Tallinna Rahvaülikooliin aurinkoisena kevätpäivänä.

Tallinna Rahvaülikoolin johtoon kuuluva Ülle Võrno kertoo, että laitos perustettiin vuonna 1959 ja on ollut Viru-hotellin tuntumasssa 20 vuotta. Vene-kadun tila saatiin vuonna 2013. Üllen  esitellessä kurssitarjontaa ilmenee nopeasti, että Helsingin työvis ja Tallinen rahvaulikool ovat samalla asialla. Tuttuus lisääntyy kun Ülle kuvaa toukokuisia näyttelyitä, joissa kauden kurssien töitä esitellään:  kuvataidetta, musiikkia jne. Toukokuun näyttelyssä esitellään myös syksyn kurssitarjontaa ja suositellaan nettisivuja, joiden kautta voi ilmoittautua.

Ülle Võrno antoi Tallinna Rahvaülikoolista vankan
tietopaketin. Vasemmalla Timo Kyllönen ja Annikki Piilonen.

Venäjän kielen suosio

Rahvaülikoolin opiskelijoiden laajin ikäryhmä on 30-55 vuotiaat. Eläkeläisiä on vähemmän. Tosin käsityökurssit ovat eläkeläisten suosiossa. Parikymppisiä opiskelijoita toivotaan lisää.

Virolaisia nuoria kiinnostaa venäjän kielen opiskelu. Näin työnsaantimahdollisuudet paranevat, sillä Virossa venäjää tarvitaan jatkossakin palveluammateissa ja bisneksessä. Rahvaülikoolin venäjän kurssit ovat kolmekymppisten virolaisten suosiossa. Varttuneempaa väkeä on englannin kielen kursseilla, sillä neuvostoaikana englantia ei suosittu. Nykynuoret ovat oppineet englannin jo koulussa.

Rahvaülikoolissa on myös suomenkursseja ja useimmiten niiden opetuskieli on venäjä. Üllen mukaan Tallinnan virolaiset osaavat suomea sen verran laajasti, että tarve lisäoppiin on vähäistä.

Kurssien hinnoista: Opiskelija maksaa 4-5 €/tunti eli noin 63  €/kurssi. Työtön voi hakea työttömyyskassalta tukea kurssimaksuun.

Käsityöluokan vieressä on oma tila kangaspuille.

petuksen hyvä maine

Rahvaülikoolilla on historian perintönä tietty vapaa ilmapiiri. Taustalla on neuvostoajan näkemys  rahvaülikoolista poliittisesti vaarattomien teknisten ja kädentaitojen opettajana. Siksi laitoksen
poliittinen valvonta oli neuvostoaikana höllempää.

Rahvaülikool on osa Tallinna kaupungin kulttuurihallintoa – Tallinna Kultuuriameti – ja varoistaan laitos saa kaupungilta yhden kolmasosan. Loput on hankittava itse. Puolueiden asenne Rahvaülikooliin on  myönteinen.

Üllen mukaan Tallinna Rahvaülikoolin tulevaisuuden turvaa maine opetuksen hyvästä tasosta. Opettajia on noin sata. Monet ovat alansa tunnustettuja taitajia, opettavat yliopistoissa ja opettaneet rahvaülikoolissa jo vuosia. Jatko turvataan antamalla mahdollisuuksia nuorille opettajille. Opetusaineen taitamisen lisäksi menestyvän opettajan työpakissa on hyvät sosiaaliset taidot. Kaikki opettajat ovat tuntipalkalla. Vakinaista henkilökuntaa on alle kymmenen. Tallinna Rahvaülikoolissa ei ole opiskelijayhdistystä.

Estonia puistotien rahvaülikoolin tilat ovat katutasossa:  luentoluokka, käsityöluokka sekä erillinen huone kangaspuille, opetuskeittiö ja liikuntaluokka.

Tallinna Rahvaülikoolilla kävivät 23.3.2017 Pohjoisen toimikunnan – vasemmalta – Timo Kyllönen, Annikki Piilonen ja Kalle Sorainen.

Teksti ja kuvat: Kalle Sorainen

Pohjoisen aluetoimikunta

Katso myös:

Tallinna Rahvaülikool

Tallinnan kaupunki

Tallinnan kaupungin kulttuurihallinto

Työväenopisto kerää ajatuksia tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta

Työväenopisto on tekemässä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa ja sen osana kerätään verkkokyselyllä kuntalaisten näkemyksiä ja kokemuksia asiasta. Kerro mielipiteesi, toteutuuko työväenopiston toiminnassa sukupuolten välinen tasa-arvoisuus ja ihmisten yhdenvertaisuus.

Linkki verkkokyselyyn:

Verkkokyselyyn voi vastata huhtikuun 9. päivään saakka, jonka jälkeen vastaukset analysoidaan. Kyselyyn vastanneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan lahjakortti opiston kurssille. Yhteystietoja käytetään ainoastaan arvonnan yhteydessä.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden esteet voivat johtua esimerkiksi iästä, sukupuolesta, alkuperästä, kansalaisuudesta, kielestä, uskonnosta, vakaumuksesta, terveydentilasta, vammaisuudesta tai seksuaalisesta suuntautuneisuudesta.

Työväenopisto on mukana valtakunnallisessa Syrjinnästä vapaa alue -kampanjassa. Kampanja on kaikenlaisen syrjinnän, kiusaamisen ja häirinnän vastainen tiedotuskampanja, jonka avulla organisaatiot ja työyhteisöt tuovat julki sitoutumisensa syrjimättömyyden periaatteeseen.

Lisätietoja Syrjinnästä vapaa alue -kampanjasta:

Lisätietoja:
Eero Julkunen
apulaisrehtori
etunimi.sukunimi@hel.fi

Työväenopiston syksy suunnitellaan nyt – vastaa kyselyyn ja voita!

Työväenopisto kerää asiakaskyselyn kautta ideoita ja ehdotuksia syksyn 2017 toiminnalle. Kysely on avoinna maaliskuun 15. päivään saakka osoitteessa https://digiumenterprise.com/answer/?sid=1476117&chk=5PECKUK6

Minkälaisia kursseja sinä haluaisit Helsingin työväenopistossa järjestettävän syksyllä 2017? Olisitko kiinnostunut osallistumaan kurssien tai muun toiminnan suunnitteluun esim. avoimissa työpajoissa? Mihin muuhun toimintaan haluaisit saada vaikkapa tiloja käyttöösi? Haluaisitko tiedot ajankohtaisista tapahtumista suoraan omaan sähköpostiisi?

Kyselyyn vastaaminen vie muutaman minuutin. Vastanneiden kesken arvotaan lahjakortteja työväenopiston kursseille. Vastanneiden yhteystietoja käytetään ainoastaan lahjakorttien arvonnassa.

Verkkokysely on jatkoa Maunula-talon osallistuvan budjetoinnin verkkokyselystä keväältä 2016. Verkkokysely toteutetaan Helsingin työväenopistossa joka vuosi keväisin, ennen syksyn suunnittelukauden alkua.
Lisätietoja:
Projektisuunnittelija
Virpi Kallas
etunimi.sukunimi@hel.fi

Alennuksia Oppiskahviossa jäsenviikolla 7

Viikolla 7 (13.-17.2.) vietetään Helsingin työväenopiston opistolaisyhdistys ry:n ylläpitämässä Oppiskahviossa jäsenviikkoa. Viikon aikana yhdistyksen jäsenille on tiedossa alennuksia valikoiduista tuotteista.

Yhdistyksen jäseneksi voivat liittyä kaikki Helsingin työväenopiston opiskelijat. Jäsenyys on maksutonta. Voit liittyä jäseneksi täyttämällä jäsenkortin esimerkiksi Oppiskahviossa.